Terapie i rewalidacje

Rewalidacje i pomoc PPP

Zajęcia rewalidacyjne w szkole organizowane są dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Głównym celem zajęć rewalidacyjnych jest zapewnienie dziecku niepełnosprawnemu osiągnięcia jak najlepszego poziomu funkcjonowania psychicznego i fizycznego adekwatnie do jego możliwości.

Rewalidację można określić jako proces polegający na doskonaleniu funkcji niezaburzonych dziecka niepełnosprawnego oraz optymalne usprawnianie jego dysfunkcji. Zajęcia rewalidacyjne są zajęciami o charakterze terapeutycznym, usprawniającym, doskonalącym, korygującym oraz stymulującym.

Rodzaje zajęć rewalidacyjnych realizowanych w szkole:

Zajęcia rozwijające mowę i usprawniające kompetencje językowe

Celem zajęć jest podniesienie poziomu sprawności komunikacyjnej i językowej uczniów z zaburzeniami mowy. Cele realizowane są poprzez:

– usprawnianie motoryki narządów mowy,

– korekcję wad wymowy,

– usprawnianie funkcji językowej, oddechowej i fonacyjnej,

– budowanie i poszerzanie zasobu słownictwa biernego i czynnego,

– usuwanie zakłóceń procesu porozumiewania się,

– usprawnianie percepcji słuchowej,

– doskonalenie umiejętności czytania ( w tym czytania ze zrozumieniem).

Zajęcia rozwijające umiejętności społeczne i komunikacyjne

Celem zajęć jest :

– rozwijanie umiejętności inicjowania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych z rówieśnikami i osobami dorosłymi,

– rozwijanie umiejętności odmawiania i spokojnego przyjmowania odmowy,

– wspieranie rozwoju rozpoznawania własnych stanów emocjonalnych oraz wyrażania ich w sposób akceptowany społecznie,

– rozwijanie umiejętności dostrzegania i rozumienia stanów emocjonalnych innych osób.

Zajęcia usprawniające ruchowo

Głównym celem zajęć usprawniających ruchowo jest:

– pobudzanie i usprawnianie aktywności ruchowej,

– utrzymanie i/lub zwiększanie zakresu ruchomości w stawach obwodowych,

– wzrost siły mięśni fazowych oraz posturalnych,

– rozwijanie sprawności kondycyjno – koordynacyjnej,

– poprawa wydolności oddechowej,

– zmniejszenie dolegliwości bólowych,

– poprawa lokomocji,

– poprawa sensoryki ciała.

Zajęcia usprawniające ruchowo i stymulujące układ nerwowy

Celem zajęć jest stymulacja centralnego układu nerwowego poprzez pobudzanie receptorów zmysłowych.

Oddziaływanie terapeutyczne polega na planowym bodźcowaniu trzech podstawowych, pierwotnych zmysłów: dotyku, czucia głębokiego i równowagi, które stanowią bazę dla wykształcenia wyższych, bardziej zaawansowanych umiejętności przetwarzania sensorycznego.

Nabycie konkretnych umiejętności nie jest celem terapii. Następuje ono jednak, jako skutek poboczny, gdy w wyniku przeprowadzonej stymulacji poprawia się integracja sensoryczna i wzmacniają procesy nerwowe, co w sposób automatyczny przekłada się na pojawienie nowych, adekwatnych reakcji i zachowań.

Zajęcia usprawniające funkcje poznawcze 

Głównym celem zajęć jest korygowanie i usprawnianie zaburzonych funkcji, a także rozwijanie umiejętności poznawczych, potrzebnych do zdobywania umiejętności czytania, pisania i liczenia na miarę możliwości ucznia. Zajęcia są skierowane do uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną oraz trudnościami edukacyjnymi. Ważnym elementem jest zauważanie i wzmacnianie najdrobniejszych postępów ucznia.

Zajęcia usprawniające funkcje poznawcze i stymulujące funkcje wzrokowe

Głównym celem jest określenie mocnych i słabych stron funkcjonowania wzrokowego ucznia. Zajęcia skierowane są do osób, które problemy wzrokowe mają od urodzenia lub bardzo wczesnego dzieciństwa, ale i dla tych, których możliwości wzrokowe pogarszają się stopniowo.

Treści i metody pracy są dostosowane do potrzeb i możliwości każdego dziecka indywidualnie.

Zajęcia usprawniające funkcje poznawcze i stymulujące funkcje słuchowe

Głównym celem zajęć jest wszechstronny rozwój dzieci z wadą słuchu, w tym z zaburzeniami centralnego przetwarzania słuchowego oraz zaburzeniami mowy wynikającymi z wady słuchu.

Podczas zajęć rozwijane są kompetencje językowe, umiejętności komunikacyjne, a także stymulowany rozwój. Terapia obejmuje rozwijanie kompetencji językowych, doskonalenie umiejętności komunikacji, pozwala również na stymulację rozwoju poznawczego oraz emocjonalno-społecznego.

Zajęcia stymulujące sferę społeczną i emocjonalną 

Celem zajęć jest :

– rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć swoich i innych osób w konkretnych sytuacjach,

– rozwijanie umiejętności komunikowania własnych stanów emocjonalnych i potrzeb,

– kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami,

– rozwijanie empatii, samoświadomości, samokontroli, samoregulacji, motywacji, umiejętności społecznych,

– wzmacnianie pozytywnej samooceny i budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby,

– nauka nawiązywania i podtrzymywania relacji,

– nauka przyswajania norm społecznych i zasad oraz poszanowania i rozumienia granic.

Zajęcia artystyczne stymulujące zmysły

Celem zajęć jest nauczenie wyrażania w różnych formach własnych uczuć i emocji, inicjowanie działań rozwijających ekspresję własną i spontaniczność oraz stwarzanie sytuacji służących uwalnianiu i odreagowaniu negatywnych emocji.

W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzone są w szkole zajęcia, do których zakwalifikowani zostali uczniowie na podstawie zaleceń Poradni Psychologiczno-pedagogicznej, wskazań nauczycieli i wychowawców lub sugestii rodziców

  1. Trening kontrolowania złości i emocji trudnych– zajęcia mają na celu wsparcie dzieci w zarządzaniu ich trudnymi emocjami i zastępowanie ich zachowaniami akceptowanymi społecznie (I-III).
  2. Cykl zajęć „Życzliwość zmienia świat” – celem zajęć jest poprawa atmosfery panującej w klasie, poprawa relacji rówieśniczych, nawiązywanie pozytywnego kontaktu w relacjach oraz wspólna integracja (I-III)
  3. Zajęcia usprawniające umiejętność czytania i pisania– celem zajęć jest usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych: wzrokowych, słuchowych, motoryki małej, umiejętności koncentracji uwagi, spostrzegawczości i pamięci oraz innych wynikających z problemów danego ucznia.

W razie potrzeby każdy uczeń naszej szkoły ma zapewnione wsparcie indywidualne psychologa i pedagogów. Nikt nie jest pozostawiony bez pomocy. Każda sytuacja i problem, o którym wiemy, jest rozwiązywany na bieżąco i bardzo wnikliwie.

Uczniowie mają zapewnioną pomoc specjalistów ( psychologa i pedagogów) w przypadku:

– problemów rówieśniczych,

– problemów emocjonalnych,

– problemów wynikających z trudnej sytuacji rodzinnej lub zdrowotnej,

– niskiego poczucia własnej wartości,

– braku umiejętności radzenia sobie ze stratą, zmianą i nowymi doświadczeniami,

– braku umiejętności radzenia sobie ze stresem,

– braku poczucia bezpieczeństwa.