Rewalidacje i pomoc PPP
Zajęcia rewalidacyjne w szkole organizowane są dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Głównym celem zajęć rewalidacyjnych jest zapewnienie dziecku niepełnosprawnemu osiągnięcia jak najlepszego poziomu funkcjonowania psychicznego i fizycznego adekwatnie do jego możliwości.
Rewalidację można określić jako proces polegający na doskonaleniu funkcji niezaburzonych dziecka niepełnosprawnego oraz optymalne usprawnianie jego dysfunkcji. Zajęcia rewalidacyjne są zajęciami o charakterze terapeutycznym, usprawniającym, doskonalącym, korygującym oraz stymulującym.
Rodzaje zajęć rewalidacyjnych realizowanych w szkole:
Zajęcia rozwijające mowę i usprawniające kompetencje językowe
Celem zajęć jest podniesienie poziomu sprawności komunikacyjnej i językowej uczniów z zaburzeniami mowy. Cele realizowane są poprzez:
– usprawnianie motoryki narządów mowy,
– korekcję wad wymowy,
– usprawnianie funkcji językowej, oddechowej i fonacyjnej,
– budowanie i poszerzanie zasobu słownictwa biernego i czynnego,
– usuwanie zakłóceń procesu porozumiewania się,
– usprawnianie percepcji słuchowej,
– doskonalenie umiejętności czytania ( w tym czytania ze zrozumieniem).
Zajęcia rozwijające umiejętności społeczne i komunikacyjne
Celem zajęć jest :
– rozwijanie umiejętności inicjowania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych z rówieśnikami i osobami dorosłymi,
– rozwijanie umiejętności odmawiania i spokojnego przyjmowania odmowy,
– wspieranie rozwoju rozpoznawania własnych stanów emocjonalnych oraz wyrażania ich w sposób akceptowany społecznie,
– rozwijanie umiejętności dostrzegania i rozumienia stanów emocjonalnych innych osób.
Zajęcia usprawniające ruchowo
Głównym celem zajęć usprawniających ruchowo jest:
– pobudzanie i usprawnianie aktywności ruchowej,
– utrzymanie i/lub zwiększanie zakresu ruchomości w stawach obwodowych,
– wzrost siły mięśni fazowych oraz posturalnych,
– rozwijanie sprawności kondycyjno – koordynacyjnej,
– poprawa wydolności oddechowej,
– zmniejszenie dolegliwości bólowych,
– poprawa lokomocji,
– poprawa sensoryki ciała.
Zajęcia usprawniające ruchowo i stymulujące układ nerwowy
Celem zajęć jest stymulacja centralnego układu nerwowego poprzez pobudzanie receptorów zmysłowych.
Oddziaływanie terapeutyczne polega na planowym bodźcowaniu trzech podstawowych, pierwotnych zmysłów: dotyku, czucia głębokiego i równowagi, które stanowią bazę dla wykształcenia wyższych, bardziej zaawansowanych umiejętności przetwarzania sensorycznego.
Nabycie konkretnych umiejętności nie jest celem terapii. Następuje ono jednak, jako skutek poboczny, gdy w wyniku przeprowadzonej stymulacji poprawia się integracja sensoryczna i wzmacniają procesy nerwowe, co w sposób automatyczny przekłada się na pojawienie nowych, adekwatnych reakcji i zachowań.
Zajęcia usprawniające funkcje poznawcze
Głównym celem zajęć jest korygowanie i usprawnianie zaburzonych funkcji, a także rozwijanie umiejętności poznawczych, potrzebnych do zdobywania umiejętności czytania, pisania i liczenia na miarę możliwości ucznia. Zajęcia są skierowane do uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną oraz trudnościami edukacyjnymi. Ważnym elementem jest zauważanie i wzmacnianie najdrobniejszych postępów ucznia.
Zajęcia usprawniające funkcje poznawcze i stymulujące funkcje wzrokowe
Głównym celem jest określenie mocnych i słabych stron funkcjonowania wzrokowego ucznia. Zajęcia skierowane są do osób, które problemy wzrokowe mają od urodzenia lub bardzo wczesnego dzieciństwa, ale i dla tych, których możliwości wzrokowe pogarszają się stopniowo.
Treści i metody pracy są dostosowane do potrzeb i możliwości każdego dziecka indywidualnie.
Zajęcia usprawniające funkcje poznawcze i stymulujące funkcje słuchowe
Głównym celem zajęć jest wszechstronny rozwój dzieci z wadą słuchu, w tym z zaburzeniami centralnego przetwarzania słuchowego oraz zaburzeniami mowy wynikającymi z wady słuchu.
Podczas zajęć rozwijane są kompetencje językowe, umiejętności komunikacyjne, a także stymulowany rozwój. Terapia obejmuje rozwijanie kompetencji językowych, doskonalenie umiejętności komunikacji, pozwala również na stymulację rozwoju poznawczego oraz emocjonalno-społecznego.
Zajęcia stymulujące sferę społeczną i emocjonalną
Celem zajęć jest :
– rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć swoich i innych osób w konkretnych sytuacjach,
– rozwijanie umiejętności komunikowania własnych stanów emocjonalnych i potrzeb,
– kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami,
– rozwijanie empatii, samoświadomości, samokontroli, samoregulacji, motywacji, umiejętności społecznych,
– wzmacnianie pozytywnej samooceny i budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby,
– nauka nawiązywania i podtrzymywania relacji,
– nauka przyswajania norm społecznych i zasad oraz poszanowania i rozumienia granic.
Zajęcia artystyczne stymulujące zmysły
Celem zajęć jest nauczenie wyrażania w różnych formach własnych uczuć i emocji, inicjowanie działań rozwijających ekspresję własną i spontaniczność oraz stwarzanie sytuacji służących uwalnianiu i odreagowaniu negatywnych emocji.
W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzone są w szkole zajęcia, do których zakwalifikowani zostali uczniowie na podstawie zaleceń Poradni Psychologiczno-pedagogicznej, wskazań nauczycieli i wychowawców lub sugestii rodziców
- Trening kontrolowania złości i emocji trudnych– zajęcia mają na celu wsparcie dzieci w zarządzaniu ich trudnymi emocjami i zastępowanie ich zachowaniami akceptowanymi społecznie (I-III).
- Cykl zajęć „Życzliwość zmienia świat” – celem zajęć jest poprawa atmosfery panującej w klasie, poprawa relacji rówieśniczych, nawiązywanie pozytywnego kontaktu w relacjach oraz wspólna integracja (I-III)
- Zajęcia usprawniające umiejętność czytania i pisania– celem zajęć jest usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych: wzrokowych, słuchowych, motoryki małej, umiejętności koncentracji uwagi, spostrzegawczości i pamięci oraz innych wynikających z problemów danego ucznia.
W razie potrzeby każdy uczeń naszej szkoły ma zapewnione wsparcie indywidualne psychologa i pedagogów. Nikt nie jest pozostawiony bez pomocy. Każda sytuacja i problem, o którym wiemy, jest rozwiązywany na bieżąco i bardzo wnikliwie.
Uczniowie mają zapewnioną pomoc specjalistów ( psychologa i pedagogów) w przypadku:
– problemów rówieśniczych,
– problemów emocjonalnych,
– problemów wynikających z trudnej sytuacji rodzinnej lub zdrowotnej,
– niskiego poczucia własnej wartości,
– braku umiejętności radzenia sobie ze stratą, zmianą i nowymi doświadczeniami,
– braku umiejętności radzenia sobie ze stresem,
– braku poczucia bezpieczeństwa.